Kengkawan ( المرافقون )

Ahad, 6 Februari 2011

Jem kat lebuh raya, bila nak selesai masalah ini..?

pengantin pengantot, palapah rumbiak,
yang bini tekantot yang laki tabahira.


Jem yang selalu berlaku ketika perayaan.



Untung duit TOL banyak masyuk.

Versi Bahasa Banjar.

Urang raya ako gin umpat beraya. Ako kana seruan tulak lautan kulaan arwah umak di felda kemasol. Bah saja juut tampat to. Disebabkan kak bainah meulah arohan masa rayak cinak, ako gin wajib la tulak arohnya. Ako taho ja padahnya akan jem dijalan.

Dalam perjalanan, saja membari sarik. Kira la ako keluar rumah jam 3.30 patang. Jem start kuala kangsar sampai la ke rawang. Ako sampai dirumah kaka bainah pukol 3.00 pagi. Banyangkan bertapa gamatnya perjalanan ko.

Tapi ako handak menyambat pada urang yg maambil tol, hampa jangan la sanang mangutip tol, tapi kepayahan penguna laboh rayak hampa kada pikirkan. Asaan ko masalah nginik kada ia belaku tahon ni haja, rasanya dah selawasan bila ada lebuh raya. Napa diulah urang yg ditugaskan memikirkan masalah nginik…? Mantri pengangkutan kada hingkat ka nyuruh dipa cari jalan penyelasaian.

Terjemahan Bahasa Melayu:

Orang raya aku turut sama beraya. Aku kena jemputan kenduri rumah adik-beradik arwah mak di felda kemasol. Wah saja jauh dipedalaman tempat tu. Disebabkan kak bainah mengadakan kenduri masa raya cina maka aku wajib pergi kendurinya. Aku tahu jer padahnya akan jem dijalan.

Dalam perjalanan, sungguh menyakitkan hati. Kira la aku keluar rumah jam 3.30 patang. Jem start kuala kangsar hinggalah ke rawang. Aku sampai di rumah kak bainah jam 3.00 pagi.Bayangkan bertapa perlahannya perjalanan ku.

Tapi aku ingin menyatakan pada orang yang mengutip tol, korang jangan la senang mengutip tol, tapi kepayahan pengguna lebuh raya korang tidak pikirkan. Aku merasakan masalah ini bukan berlaku pada tahun ini sahaja, rasanya dah selamanya sejak adanya lebuh raya. Apa yang dilakukan oleh orang yang ditugaskan untuk memikirkan masalah ini…? Menteri pengangkutan tidak boleh ke menyuruh diorang mencari jalan penyelesaian.


Kata pak long: kaki kebas main brake dan klas time jalan jem.

20 ulasan:

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

Jem tuhhhhhhhhhhh. selamat bkerja kembali :)

n@m@n berkata...

bayar mahai² tol, tapi jem jugak..

bukan ada inisiatif lain, tak pun turunkan je la harga tol tu kn pak long?

pak long berkata...

salam buat misslolly..
mekasih singgah..meletop blog haku kalau miss singgah..

pak long berkata...

salam buat cikgi naman..
betul aka hok demo ghoyak tu...kalau jem dah gito..tak payah kutip tol..sah tak jem...

sarah mohamad berkata...

memang jeeeem gila .
kalau bawak keta tu memang stress lah .

pak long berkata...

salam buat sarah...
rasa cam nak menitik air mata pikir masa jem tu...sumpah pun bukan jadi apa..tembak pun tak kena

AISHA INANI berkata...

e2 laaa.
tol bayar melambak, but the problem seems sama!
kite sekolga berusaha guna jalan bukan highway!
dah la free, tp tak la jem terok2! hee

azieazah berkata...

Salam PAKLONG..

waaaaaa!

saya suka! saya suka!
dah lama saya tingin nak belajaq Banjaq (sebab Mak Ayah bersurah Banjar), tapi kami anak-anak tak pandai langsung.

Best nih, teringat masa kat kampung dulu. Kalu kenduri (arohan) memang best jer dengaq orang bersurahan Banjar!

Cik Z@i Pen@nG berkata...

fuhhh...naseb x balik semalam...klau x mau sakit pinggang lorrrr...

pak long berkata...

salam aisha....
ingat bajek nak jalan lama...tapi dah termasuk perangkap sesak..sabor jer la..

pak long berkata...

salam buat AA...
waa...tahaga kulaan...kira AA biasa dengan bahasa banjar..kulaan kita.
kira boleh paham besurah ok la tu AA

pak long berkata...

salam cik zai...
memang zai bernasib baik...hamba ni penat sampai mc ....letih sebab jem.

adibah berkata...

jem mmg sgt teruk...bas sepatut nye nek kol6.30,smpai nye kol 9.45..mmg la berkampung nk tggu bas...

pak long berkata...

salam buat adibah...
memang boring kan adibah...apanak buat kena jugak la tunggu...

A.s.t.i.n.a berkata...

Syukur selamat sampai ke destinasi ya Pak..

KUREKURE COMEL berkata...

ayooo...mmg jem gle....lenguh kaki..hehehe

fa10 berkata...

3 tahun sy hidup bebas jem di UK. hujung thn ni balik tempuh jem lagi.. hukhukhuk.
klik HB pak long... leh wat beli minyak!

pak long berkata...

salam buat astina....
mekasih banyak..

pak long berkata...

salam KC..
memang lenguh kaki....

pak long berkata...

salam buat fa10...
waaa best aaa kat sana tak der jem..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...