Kengkawan ( المرافقون )

Sabtu, 5 Februari 2011

Ketegasan al-Qaradhawi terhadap Presiden Husni Mubarak

Kelantangan, Keberanian dan Ketegasan al-Qaradhawi

"...berundurlah wahai Mubarak andainya di dalam hati kamu ada sebesar zarah sifat rahmat (kasihan belas) atau dalam kepala kamu sebesar zarah fikiran"Syeikh Yusuf Qaradhawi

Ketua Kesatuan Ulama Islam Sedunia, Syaikh Yusuf Qaradhawi menyeru Presiden Mesir, Husni Mubarak berundur ‘dengan kedua-dua kakinya’ secara sukarela, sebelum beliau diundurkan secara paksa.

Al-Qaradhawi menyifatkan regim Husni Mubarak sebagai tidak sedar, tidak faham, buta, pekak dan bodoh.

Beliau berkata kepada Husni Mubarak melalui siaran satelit al-Jazeera “berundurlah wahai Mubarak andainya di dalam hati kamu ada sebesar zarah sifat rahmat (kasihan belas) atau dalam kepala kamu sebesar zarah fikiran”.

Dalam masa yang sama, beliau meminta Mubarak kasihankan dirinya dan keluarganya, kerana jika pemerintahan itu satu ghanimah (harta rampasan),maka sudah cukup untuk Mubarak memerintah selama 30 tahun. Sekiranya ia merupakan satu bebanan, 30 tahun juga sudah memadai untuk Mubarak memikul bebanan itu.

Beliau turut menasihatkan Mubarak supaya berundur daripada kerajaan dan berpindah meninggalkan Mesir kerana Mesir telah kerugian berbilion-bilion harta benda.

Beliau dengan tegas menyatakan, “sudah tiada tempat bagi kamu wahai Mubarak, aku mahu supaya kamu keluar dengan kedua-dua kaki kamu supaya kamu dihukum dan dibicarakan di Mahkamah Awam, bukannya Mahkamah Tentera yang kamu tubuhkan untuk menghukum musuh-musuh kamu, dimana kamu telah menghukum mereka dengan hukuman yang zalim di bawah peruntukan Undang-undang Kecemasan.

Sesungguhnya bagi setiap orang yang zalim ada kesudahannya dan tiada sesiapa pun yang mampu menentang sejarah”.

Qaradhawi menganggap Mubarak sebagai tidak faham mesej rakyat apabila tampil dengan ucapan yang menunjukkan bahawa beliau tidak sedar dengan apa yang sedang berlaku. Beliau,menurut Qaradhawi, berada pada alam lain, bukannya alam kita dan tidak sedar tentang orang-orang yang kelaparan atau tercedera”.

Beliau tertanya-tanya apakah faedah pembubaran kerajaan Mesir yang dilakukan Mubarak, sedangkan beliau selaku Presiden Mesir tidak menyebut apa-apa tentang pembubaran parlimen dan pemansuhan Undang-undang Kecemasan.

Kebangkitan rakyat Mesir ‘kebangkitan yang diberkati’

Dalam ucapannya, Qaradhawi mengucapkan syabas kepada rakyat Mesir di atas ‘kebangkitan yang diberkati’ bagi melawan suasana pincang yang mereka sudah lama bersabar.

Sekian lama mereka bersabar sedangkan mereka melihat pihak-pihak tertentu merompak kekayaan negara dan menikmatinya, sedangkan mereka sebagai rakyat tidak memiliki sesuap makanan.

Qaradhawi menyifatkan kebangkitan rakyat Mesir sebagai kebangkitan yang aman tanpa menggunakan senjata yang bertujuan menuntut kehidupan yang mulia dan sesuap makanan halal, tetapi tiba-tiba dikejutkan dengan peluru hidup dari pasukan keselamatan yang menyebabkan kematian berpuluh-puluh nyawa.

Beliau menegaskan bahawa para demonstran yang sebenar tidak akan terlibat dalam perbuatan merompak harta benda awam, sambil menasihatkan mereka supaya “jangan sekali-kali kamu menghulurkan tangan kamu ke arah mana-mana harta milik institusi awam atau khas, kerana perbuatan itu adalah haram”.

Disamping itu, beliau turut melahirkan rasa bangga dan penghargaannya kepada tentera Mesir, sambil meminta pihak tentera melindungi Mesir pada masa-masa akan datang, tanpa masuk campur dalam soal pemerintahan, dan menyerahkan soal pemerintahan kepada rakyat bagi membolehkan Presiden baru Mesir dipilih melalui saluran demokrasi.

kata pak long : Buat baik jangan sekali, buat la berulang kali.

8 ulasan:

azieazah berkata...

Salam PakLong,
Selagi tak selesai yang sorang itu selagi itulah ramai rakyat yang menanggung sengsara...


Mesra di Maya Tidak Mesti Harus Mesra di Luar

pak long berkata...

salam buat AA...
semua perlu diselesaikan agar kembali aman..perlu kembali kepada landasan ISLAM

nadz berkata...

salam Pak Long,
Salam ziarah, terima kasih.

pak long berkata...

salam kak nadz...
mekasih banyak buat kak nadz kerana sudi blog hamba...

A.I berkata...

kesian org mesir...
as well as malysian yang ada kat sana.

newayyy, risau gak ada campur tgn luar. teroslah habis satu lagik negara islam. hmmm

mamawana berkata...

Kita teruskan berdoa utk kebangkitan Islam di Mesir. Darah daging urat nadi Hosni tu dah berselirat dgn kemunafikan.....

iBu...gUru berkata...

salam pak long...... betapa susah nya nak lepaskan bila dah ada kuasa. banyak nyawa yg terkorban

KUREKURE COMEL berkata...

moga ALLAH membalas perbuatan pemerintah yg menzalimi rakyatnya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...