Kengkawan ( المرافقون )

Selasa, 26 Januari 2010


kali ni ambo nok imbah kenangae ambo tekoh kija diklate.....10 tahun ambo dok denu..bulih la ambo kecek dey pahey slang klate....
(kali ni aku nak imbas kenangan aku waktu kerja dikelantan....10 tahun aku duduk disana....boleh la cakap dan paham slang kelantan)

bila citer bab kenangan ni...aku paling minat dikir barat....senikata yang disusun begitu indah irama akhirnya.....rangkap pantun yang dicipta menjadikan dikir barat cukup seni dan puitis.....banyak la koleksi dikir barat yang aku kumpulkan......antaranya dikir barat bertajuk nyamuk...

lagu dikir ni mengisahkan tentang rupa nyamuk, jenis, tempat tinggal dan penyakit yang dibawa oleh nyamuk...memang mendalam mesej yang hendak disampaikan melalui lagu dikir ni....

Senikata Lagu dikir Nyamuk

Bilo sebuk nyamok adik kakok semua kena

Rupa tak dak gamak jahat pulok peel peranga

Tidopun tak jenok kalu rumah nyamok ghama

Male nya Ketik anok sampai bejerit kua-kua


Nyamok suko telor tampak air takong

Dalae kolah dale telago kade-kade dale tepurong

Anok beratuh eko muluk taje serupo jarung

Tak ketik masa jago dia ketik masa tido


Nyamok pelik sikik tak serupo rimau gajah

Tok make kelapo sawik umbut pine butir getah

Tubik waktu mengorik nyamok jale nok isap darah

Tempak nyamok ketik jadi butir meroh-meroh


Kalu nyamok ute peranga pelik jugak

Naik umah ore dia nusuk cerok-cerok

Tuae umah tido male air liur tubik jebok

Bangun esok tengok bede bekas garu habih geloyok


Kalu nyamok tirok keraje suruh kawa

Nyamok ni lah ore takuk bawak nyakik malaria

Deme kembong perok male-male sejuk keta

Kalu silak kirok mati tok dey bok gi spitar


Kalu nyamok ades bowok deme denggi

Telor di air bersih dale cetong dale beldi

Keraje dok murih dok pese hari-hari

Takok tok dey turuk worih deme denggi bowok mati


Dulu nyamok culek bowok nyakik Je

Ini berito pelik sebelum ni tak dok lagi

Kena rajin getek belek alik pitu celah mari

Celah banta celah lembek takot nyamok dok nari


dengar cara sebutan melalui video tu sambil lihat makna yang aku senaraikan..

makna perkataan dalam bahasa melayu standard...

1. bejerik - menanggis

2. ketik - gigit

3. nusuk - menyorok

4. tubik - keluar

5. geloyok - megelupas

6. murih - marah

7. lembek - tilam

8. cetong - gayung

ok la..kalau ada terjemahan ambo hok salah...mintak saing-sobat klate tolong perbetulkan..

...Hidup dikir barat....

29 ulasan:

Aiza berkata...

murih tu marah ke yek?? tak pena dengar pun..

iBu...gUru berkata...

salam pak long,
isk.............. dok pahe lasung la pak long

Armyrule berkata...

hebat pak long kecek klate deh...puluh taun tu...meme pade ar bleh kecek klate..hahaha...saya penah belajar kat Kedah 2 tahun pun bleh ar speaking utara skit2...noh...nak habaq mai

♥♥♥ tEroMpaH_ mAwArrKu♥♥♥ berkata...

heheh..nice intry..

E.d.Y berkata...

aduh..dop pehe kawe mu oyak gapo...

(betul ke aku cakap kelantan nie??hehe)

cikgu isza berkata...

memang sronok g sana,
saya dapat singgah sekejap je,
sambil lalu..
x puas rasanya..
suatu hari.. nak g lagi

Rauna_safia berkata...

ado hoka kawe pehe....ado hok dok pehe...doh guano nih pak long....heheheheh

aidah berkata...

Salam Pak Long,
Sy ni duk Kuantan ni hampir 10 tahun , tapi kadang ckp org pahang pun ada yg sy tak faham. Kalau org kelantan yg slang nya pekat kelat tu memag le sy tak faham langsung

pak long berkata...

salam aiza....
ore alik ulu kata murih tu marah ...

pak long berkata...

salam buat ibu guru...
tak paham tak pa....nanti kita buat kamus slang klate ke slang utara...

pak long berkata...

salam myrule....
hang pun hebat jugak..bulih cakap utara...habaq jangan tak habaq...hehehe

pak long berkata...

salam buat terompah mawarrku...
nanti nak try slang hindi lak...hehehe

pak long berkata...

salam buat edy...
bunyi cam slang gannu jer....tapi slang dekat dengan klantan dah tu...
senyum semace...

pak long berkata...

salam cikgu isza....
jom layan wakaf che yeh.....kita borong sakan kat situ..lepas tu soping kat buluh kubu....

pak long berkata...

salam usagi....
hok tak pehe nanti kawe buat ikut slang gannu...
spesel tuk usagi

pak long berkata...

salam kak aidah..
pak long dok ulu kelantan selama 10 tahun..bahasa memang piaw...tu yang boleh cakap dan paham...

maisyara pot! pot! berkata...

tk phm arr.. hehehe.. ambo tu ape??

pak long berkata...

salam maisyara...
AMBO tu makna nya saya atau aku....

fa10 berkata...

salam pak long,
hebat... tp kena bbetul sikit. hok no 7 tu saloh... lembek=tilam. pak long duk klate rate mano? sayo oghe nilam puri tp duk machang

azieazah berkata...

Say suka dikir barat...! Saya memang suka..

antara yg saya sudah tentu ler Anak Tupai... wooo best.

Dulu2 saya selalu tengok pertandingan Dikir Barat di tv dgn Bonda saya.. asyik sekali...

pak long berkata...

salam buat fa10...
mekasih banyak hok pebetul tu...
ambo duduk kawaey alik ulu tanah meroh....kawasay beta balak...loni dah maju doh...dok gi semace denu...

pak long berkata...

salam buat azie...
waaa....minat jugak aaa dikir barat...
anak tupai pun ada dalam koleksi..
tapi bahasa dia mudah paham...

Kunang-Kunang berkata...

Ambo pung suko jugok lagi nyamok ni, nok-nok kat "anak nangis, kuo-kuo tu".

Dengar dikir-dikir ni kena hati jugok ada sesetengah lirik tu memualkan, tapi hok cikgu naim ni ok.

pak long berkata...

salam buat akak kunang-kunang...
kawe pilih jugak lagu dikir hok tak dok duble mining....kawe pun tak sir ore kata lagu dikir ni ngaruk koksir...

MrsNor berkata...

terer lah paklong 10 tahunjah dok di klate reti doh kecek klate... tok laki ambo dah nak masuk 17 tahun nikoh dgn ambo tok reti reti kecek klate..tp dio pahe lah sikit2 kalu kito kecek klate..

pak long berkata...

salam buat mrs nor....
kawe dulu dok ngaja alik ulu tanoh meroh...saing ore klate blako...hok tu kawe bulih kecek klate....paling penting make budu ike bakar tawar..

MOBYDICK berkata...

Salam,dok klate ngajar manno dulu Pak Long sapa boleh kecek klate biso sungguh

pak long berkata...

salam buat mobydick....
ambo ngajar kg prala...ailk atas kg ipoh....kawase balak..loni doh molek blako doh jale..dulu jale tanoh merah..jale tubik stewong pungah balok...

Tanpa Nama berkata...

Simpler and easier just links london various facets of being married the ought links london jewellery to be obtained and tradition recently indicated links of london sale actually divided regarding the bride's family, links of london silver the groom's family, as well as the groom himself. discount links of london Over are the days where the bride's parents insures links of london ring uk every single thing make a list of to links of london friendship bracelets sale perfect detail. For a short period, tradition had shifted this obligation to qualify for the links sweetie bracelet three parties soon discussed the following., a response, links of london earrings as well as ever-popular brunch. Experience entered production although there required to links of london necklaces sale twelve inches into your market by the grooms telephone and therefore bridal individual.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...