Kengkawan ( المرافقون )

Ahad, 6 Disember 2009

Masyarakat Banjar di Daerah Kerian.



Surahan Banjar.

Orang Banjar ni amun handak diceritakan asalnyak sebahagian basarnya dari Kalimantan Selatan kacuali di Kabupatin Kota Baru. Semuaan besurah dalam bahasa banjar. Pada dasarnya Bahasa Malayok. Ngaran Banjar diambil dari Kesultanan Banjarmasin atau dihandapkan jadi Bahasa Banjar. Sesuai ngaran ibukota dahulunyak.
Daerah Kerian bujuran utara negeri Perak yang negerik niginik bersempadan awan negeri Pulau Pinang (sampadan daerah Sabarang Perai Selatan) awan Kadah daerah Bandar Baru. Ditimurnya pulang bersampadan awan daerah Larut, Matang awan Selama awan di barat nyak selat Malakak.

Daerah ini mashor jadi tampatan ganaan urang banjar. Urang banjar badiam di bagan sarai, Gunung semanggol, Kuala Kurau Tanjung Piandang awan Alor pongsok yang banyak banar amalan hidup.

Dari segi agamak, urang banjar ni semuaannya agama ISLAM. Semuaan urang alim yang mashor di nusantara banyaknyak dari urang banjar.

Terjemahan ke Bahasa Melayu

Orang Banjar merupakan suku peribumi bagi sebahagian besar wilayah Kalimantan Selatan, kecuali di Kabupaten Kota Baru.Mereka menggunakan bahasa Banjar, yang pada asasnya adalah bahasa Melayu. Nama Banjar diperolehi dari Kesultanan Banjarmasin atau dipendekkan menjadi Banjar, bertepatan dengan nama ibukota pada mula berdirinya.
Daerah Kerian terletak di utara negeri Perak yang mana daerah ini bersempadanan dengan Negeri Pulau Pinang (Sempadan daerah Seberang Perai Selatan) dan negeri Kedah daerah Bandar Baharu. Di sebelah timur dan selatan, daerah ini bersempadan dengan daerah Larut, Matang dan Selama. dan di barat daerah ini adalah Selat Melaka.

Daerah ini terkenal dengan petempatan masyarakat Melayu berketurunan Banjar di sekitar Bagan Serai, Gunung Semanggol Kuala Kurau, Tanjung Piandang dan Alor Pongsu yang mempunyai keunikan budaya dan amalan hidup.

Dari segi agama, boleh dikatakan semua orang Banjar memeluk agama Islam. Dan mereka pada umumnya ialah orang yang taat menjalankan perintah agamanya. Beberapa ulama terkenal nusantara adalah terdiri dari orang Banjar.

Catatan oleh : angahamut 2005.

6 ulasan:

mamamin berkata...

assalamualaikum paklong:

Saya kada bisa bangat basurah banjar, tagal paham napa nang disurahkan..

hehehe..

terima kasih paklong singgah blog mamamin eh!! singgah la bagi komen ke.. heeee

rosnanie berkata...

salam pak long, terima kasih sudi singgah rumah saya, sy dh add link pak long

pak long berkata...

salam..
mekasih banyak jugak muat mamamin dan rosnanie..
moga ada hikmahnya

Fareha Mansor berkata...

salam paklong ...

Fareha Mansor berkata...

salam paklong..saya pelajar pjjuum.saya sedang membuat kajian mengenai cara hidup masyrakat banjar di perak..saya ingin meminta jasa baik Paklong memberi maklumat mengenai cara hidup masyarakat banjar .terima kasih...

Tanpa Nama berkata...

ada tak sesiapa yang menjalankan melengkapkan keturunan salasilah banjar di kawasan selinsing mengunakan www.geni.com kalau ada nak mintak link yang ada.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...