Kengkawan ( المرافقون )

Selasa, 1 Jun 2010

Peribahasa Dulu Dan Peribahasa Terkini

Kalau tidak dipecahkan ruyung mana akan dapat sagunya. Itu peribahasa yang sinomin kita dengar. Sesuai dengan gambor kat atas tu.Tapi kali ni aku nak tajamkan lagi peribahasa yang sedia ada. Baca kenyataan di bawah ni.....


1. Kalau dipecahkan ruyung, sagunya orang lain dapat.

Yang ni memang selalu terjadi. Orang lain yang bersusah payah berusaha, orang lain yang menuai hasilnya. Selalunya terjadi kepada orang yang jadi ”mangsa keadaan”. Dalam kekalutan kita berusaha ada saja jalan nak pintas rejeki kita.


2. Kalau tak pecahkan ruyung, sorang pun tak nak pecahkan.

Ni lagi satu perkara yang selalu terjadi dalam penghidupan kita. Perkara ni dalam bahasa mudahnya ialah orang yang terlalu berkira dalam apa jua hal, baik keringat, wang-ringgit atau idea .Manusia jenis ni memang tak boleh dijadikan kawan. Yang ni jenis kawan makan kawan.


3. Kalau dipecahkan ruyung, sagunya dah jadi hampas.

Sempoikan situasi ni. Kita berusaha buat sesuatu tetapi sebenarnya tak ada apapun hasilnya. Rupanya penyangak dah sebat semua yang kita usahakan selama ini. Kira ada kaitan la dengan tubuk rusuk la situasi ni . Patutnya yang tumbuk rusuk ni mau ditumbuk jer batang hidungnya.


4. Kalau dipecahkan ruyung, kapak pula dikebas orang.

Perkara ni lagi la menyayat hati. Kita dah berusaha berhempas pulas dengan usaha murni kita, secara senyap perkara penting telah diselinap oleh manusia yang tak berhati perut.


Guru Bahasa Berpesan : Pecah kaca atas simen, sudah baca harap komen.

30 ulasan:

iBu...gUru berkata...

salam paklong,
Kalau malas nak pecahkan ruyung, beli saja sagu kat kedai ( versi paling moden)

princeduyong berkata...

paklong...kalau tak pecahkan tabung...manakan dapat duitnya..

amar haziq berkata...

orang muda amat gagah
lepas saya komen harap singgah..hehe

jenguk2 lah blog saya k;)
http://amarhaziq-ceritasaya.blogspot.com/

pak long berkata...

salam buat ibu..
la ni mana ada juai sagu rumbia dah ..tunggu bulan posa baru ada..

pak long berkata...

salam buat prince...
ko memang hebat....ko nyer peribahsa memang capat kayo...hehehe

pak long berkata...

salam buat amar..
mekasih banyak singgah kat blog hamba...

azuan berkata...

sokong la si puteri duyong hehe..

pak long berkata...

salam buat azuan..
kena sokong..sebab dia dah pecah tabung....boleh belanja kita

tehr berkata...

kalau tidak dipecahkan ruyung, lama-lama ia jadi buruk

...jadi kena buat cepat2 la semua tugasan

naz berkata...

usaha lif kejayaan cuba lah dulu haha

Nida berkata...

Salam Pak Long..

suka yg pertama tu... macam peribahasa lembu punya susu,sapi dapat nama gak ler ni

ReD berkata...

heheh..macam2 hal lah peribahasa ni...ada je perbandingan dia..:D

Mak Su berkata...

saya selalu jumpa yang no. 2, susah sungguh... main tunggu tunggu, main tunggu tunggu, kau dulu lah, kau dululah...aiyooo, rimas ai...

Mawar_berduri berkata...

Salam pak long ,

pandai betul orang dulu2 cipta peribahasa kan ?

setiap yang berlaku tu ade je yang nak di kaitkan nya ....

Chik Na berkata...

waa..banyak peribahasa baru chik belajar hari ;-)

pak long berkata...

salam buat tehr...
haah kan.baik cepat pecahkan ruyung...selesai keja

pak long berkata...

salam buat naz...
usaha doa tawakal

pak long berkata...

salam buat nida...
sekarang ni bukan sapi dapat nama...dutchlady dapat nama..hehehe

pak long berkata...

salam buat cik RED...
kan hamba guru bahasa melayu...hehehe

pak long berkata...

salam buat mak su...
menda cam ni yg selalu membuat kita jadi rimas kan...lece...

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

adoi.

macam2 eh ?MIAHAHAHA

Aida Ali berkata...

Pecah kaca pecah gelas
Buat apa nak pecah kaca dan gelas tu
Jadi sampah sendiri kena kemas
Siapa yang penat??
Sendiri juga tanggung

OOppss terlajak komen, tak mau undur

cikgu isza berkata...

dalam komen cikgu Aida tu paklong.. dan juga x nafikan kebenaran entri ni..

baincardin berkata...

Salam...

Aminkan Doa Imam Masjidil Haram

joeamir70 berkata...

salam 1 apco,
zaman sekarang dengan kapak dgn ruyung dgn wayar kabel telefon kutu nanti kebas sbb nilai kemanusiaan semakin menipis ditambah dgn masyarakat materialistik mementingkan masyukkk dlm semua hal termasuk org yg buat ruyung dan kapak tu!!!!

pak long berkata...

salam buat miss..
macam-macam ada....

pak long berkata...

salam buat kak aida..
jangan pecah kaca..
nanti kena kemas...
klasss akak..

pak long berkata...

salam buat bain..
tetap berdoa tuk kejyaan umat ISLAM..
sokong ISLAM anda selamat

pak long berkata...

salam buat sahabatku joe..
mesti banyak masyukkkkk..kalau tak dia tak poyo la bro...hehehe

Tanpa Nama berkata...

Simpler and easier just links london various facets of being married the ought links london jewellery to be obtained and tradition recently indicated links of london sale actually divided regarding the bride's family, links of london silver the groom's family, as well as the groom himself. discount links of london Over are the days where the bride's parents insures links of london ring uk every single thing make a list of to links of london friendship bracelets sale perfect detail. For a short period, tradition had shifted this obligation to qualify for the links sweetie bracelet three parties soon discussed the following., a response, links of london earrings as well as ever-popular brunch. Experience entered production although there required to links of london necklaces sale twelve inches into your market by the grooms telephone and therefore bridal individual.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...