Kengkawan ( المرافقون )

Rabu, 14 April 2010

Ini yang aku nampak


Sejak akhir-akhir ini banyak perkara yang melibatkan soal ibadat telah dikomersilkan. Aku bimbang akan wujud banyak konsotium yang buat duit dengan keadaan ini. Jika kita lihat pekej umrah dan kursus kahwin sudah jadi bidang perdagangan yang cukup laba buat sesetengah pihak. Aku Cuma melihat gejala ini macam dikemudi oleh pihak tertentu. Bagi aku dalam soal ibadat ini, ia boleh dikendalikan oleh pihak masjid seperti soal kursus kawin. Tapi kenapa ada konsotium yang mengenakan bayaran seolah-olah ia satu bidang ekonomi yang memberikan keuntungan sesetengah pihak.

Ini cuma pandangan aku. Jika ada pandangan tentang persoalan ini, sila lah berikan pendapat anda. Aku cuma nak berbincang secara ilmiah dalam soal ini.Pendapat anda sangat aku alu-alukan.


Kata keramat aku : kita kini sukar membezakan antara....

ibadat dan adat.

32 ulasan:

n@m@n berkata...

ada jugak perempuan jual telekung semayang, tetapi tak pakai tudung, rambut berkarat..

semuanya mengenai pitis kan pak long?

sI tEDI berkata...

sebab tu harga untuk mengerjakan umrah berbeza.. org tu caj yg ini.. org ni caj yg ini.

lebih mau untung!

annie berkata...

salam paklong, sukar utk mencari sebuah keikhlasan sekarang..kebanyakkannya adalah utk kepentingan peribadi..

pak long berkata...

salam buat naman...
betul tu...semua nawaitu pitih...

pak long berkata...

salam buat tedi...
haah kan....semua nak hengget jer...sebab org suka buat umrah..ambik kesempatan kan..

pak long berkata...

salam buat annie...
keikhlasan kian terhakis kan annie...sadis jer bunyiknyer..

maiyah berkata...

betul2.. rasanya kalo wat kat masjid lagi bgus kan

missgee berkata...

Permintaan yang tinggi..
sampai satu tahap
orang amik kesempatan..
Yang peliknya..
Islam sesama Islam..
sama2 tau hukum..
hurmm...

cikmemy berkata...

hmm...nak wat cmne...ni la donia..huuhuhu...dunia akhir zaman...

POSH76 berkata...

la ni soal agama pun leh buat duit...mcm2 cara nak buat duit la ni huhu

::SizuKa:: berkata...

salam buat pak long..

setuju dengan naman..
ada gak orang pompuan yang jual tudung, tapi dia tak pakai tudung pon..aneh..

pasal pakej umrah tu, ada benarnya..sesetengah agensi tu buat promosi harga serendah dari RM6500..(contoh)...tapi, bila akhir sekali add up tu add up ni...tup tup dah jadi RM7800..(contoh)...ouh...strategi mereka nak buat untung..heshhh~

Norgadis Labuan berkata...

Salam cikgu, zaman sekarang... manusia lebih mementingkan keduniaan dari akhirat, itulah sebabnya soal keagamaan pun ada yang mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan.

Chik Na berkata...

macam kursus kawin..kalau yg swasta punya pengisiannya cuma yg basic basic fardhu ain je..

blueCITY® berkata...

org melayu ramai lebih ikut adat dari ibadat...
dan wang adalah segala2nya kini

wallahualam...

~ ReD ~ berkata...

salam paklong..

errmmm.. zaman sekarang, biz hanya mau untung!

helena's berkata...

paklong,.saya penah terfikir nak bangkitkan isue nih tau,.tp takut kene pulak nt.hahaa

Kunang-Kunang berkata...

Ini terhasil mungkin kerana orang sekarang dah berduit. Mungkin kalau masjid saja yang adakan perkara-perkara seperti ini memakan masa yang lama.

Jadi pada yang berduit, dan kebetulan ada pulak badan yang boleh mengadakannya dengan tak banyak kerenah, mereka bersedia membayar kosnya, janji tidak menyusahkan.

Begitu juga dengan mengerjakan Haji, cuba perhatikan kalau yang pergi dengan pakej swasta, daftar tahun ni, tahun depan InsyaAllah. Tapi kalau pegi dengan Muasasah, tunggu giliranlah jawabnya.

Tapi hal haji ni susah jugak nak cakap, semuanya kerja Allah cepat atau lambat.

pak long berkata...

salam buat maiyah...
betul tu..boleh tambah eratkan silaturahim...masjid pun jadi ceria..

pak long berkata...

salam buat missgee..
tu namanya duit buat duit...yang kaya tambah kaya dan yg miskin menderita..

pak long berkata...

salam buat cikmemy...
dunia zaman akhir...betul sesangat tu.

pak long berkata...

salam buat POSH76...
sebab org tak pertikai tentang bayaran...hentam jer..masyuk pun manyak..

pak long berkata...

salam buat sizuka...
tu yg tak tahan tu...mula janji lain...gedebuk-gedebak jadi lain...

pak long berkata...

salam buat nor..
memang kesempatan ini la yg mereka carik.....letak rega gila-gila..

pak long berkata...

salam baut chikna...
setakat bagi yg asas...ustaz kampung lagi teror....tapi tak boleh..sebab kroni tak masyuk...

pak long berkata...

salam baut cik biru..
ya..wang adalah segalanya..dan wang adalah penentu segalanya..biar aku tak "ber uang"

pak long berkata...

salam buat cik red...
untung, masyuk...janji biz ni tak der org komplen..

pak long berkata...

salam buat cik hel...
kan tajuk tu kiter dah cover..ini yg haku nampak....tapi kalau ada yg terasa...pikir la balik...

pak long berkata...

salam buat kak ani...
betul apa yg kak ani kata....
tapi setengah dari setengah dah nampak cam satu biz jer...mekasih buat akak..

Fyra Ruslan berkata...

adat dan ibadat?
*masih berfikir. =.=

klu khwin mmg bnyk ikut adat yg mana xwajib bt pun.
zaman skrg pun msih lg still ikut adat sbb takut pd apa org kata 6t.

pak long berkata...

salam buat fyra....
sama-sama kita pikirkan....moga fyra terus dirahmati ALLAH..

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

Dunia pakl0ng.


Macam2 niat 0rang neh.

mamawana berkata...

Mama orait aje. Cuma, kalu caj melampau, pandai2 lah memilih mengikut kemampuan & keperluan.

Ibadat - bisnes terserah. Kalu pandai jahitlah kain baju sendiri..
or beli sendiri /tempah flight utk umrah, cari hotel kat sana. Semua buat sendiri. Kalu berpengetahuan apasalahnyer buat semua sendiri. Then tolong book utk kengkawan sekali tempah wat umrah ramai2.

Sedehnyer...mesjid dah sepi, ummah dah tipis iman dan ilmu.... Keihklasan Allah swt shj yg membalas syurga buat hambanyer yg ikhlas.

Bagus jugak ada agent nih, berdaftar, terkawal dan dikawal oleh kerajaan, senang dpt. info dan memudahkan urusan.

Permisi. I'm sorry...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...