Kengkawan ( المرافقون )

Ahad, 14 Mac 2010

Rumah tak der TIANG

Buat panduan diriku. Sesungguhnya solat itu tiang agama. Jadi kerjalah solat dimana saja pabila masuk waktunya. Jadi untuk kekukuhan rumah, kukuhkanlah tiangnya..."jagalah solat".

"Solat itu tiang agama, barangsiapa yang mengerjakannya maka ia menegakkan agamanya dan barangsiapa yang meninggalkannya ia meruntuhkan agamanya".

Riwayat Al-Bahari Muslim

30 ulasan:

Nida berkata...

Salam Pak Long..

Patutlah ramai sangat remaja sekarang ni yang muda2 dah 'roboh' dirinya.... tiang tak berapa nak kuat gamaknya

*Dak kecikkk* berkata...

Salam..
Tanpa solat runtuh lah agama dan iman seseorang itu dan mudah di goda.mudahan saya bkn dr golongan itu..Amin

blueCITY® berkata...

salam paklong,

terima kasih ingatkan biru
mmg tugas kita semua ingat2kan, tegur2kan, tangan2kan, marah2kan
kalau dah tak betul. tak ikut suruhan agama, tak tinggal larangan..


kalau dah tiang pun tak ada
apa lagi yg lain
atap pun mana nak ada kan
hancurlah!!!

tq

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

ni kira dakwah kecil. gud !

Chik Na berkata...

tima kasih kerana sama mengingati

n@m@n berkata...

salam pak long..

sekali sekala kita muhasabah diri bagus jugak kan?

Syima Boyd berkata...

=)
peringatan untuk saya juga...

pak long berkata...

salam buat nida..
tiang penting kan nida...mekaish banyak atas komen tu..

pak long berkata...

salam buat dak kecikkk...
mudah-mudah kita semua bahagia dunia selamat diakhirat...amin

pak long berkata...

salam baut cik biru....
betul apa yang cik biru kata...moga kita lebih menjaga solat kita...mekasih banyak buat cik biru,,

pak long berkata...

salam buat miss lolly..
moga jadi peringatan buat diriku...buat miss molly moga sentiasa mendapat keberkataan ALLAH.

pak long berkata...

salam buat cik Na...
moga ada hikmahnya....

pak long berkata...

salam buat naman...
betul tu cikgu...moga cikgu terus mendapat keberkatan ILAHI..

pak long berkata...

salam buat syima..
mekasih singgah umah pak long...moga syima terus dimurahkan rezeki..

Wanita Itu berkata...

Salam Paklong,

terima kasih atas peringatan ini :)

NICK IRFAN berkata...

salam pak long nasihat yg berguna thnkz! eh! pak long nk nama pak long sekali masuk dlm cte sy ker? wah! cantik! sbb sy mmg memerlukan beberapa org lgi.. thnkz! nnt sy masukan nma pak long!

kakpah berkata...

semasa dalam perjalanan, kami singgah mesjid sebab suami dan anak solat jumaat. kakpah tunggu dulu sehingga dorang selesai. Semasa menunggu sempat juga perhatikan di tepi mesjid tu anak-anak muda bersembang-sembang atas motosikal, bawah pokok bla..bla sementara yang lain tengah sembahyang. Mengucap panjang dan mengurut dada dibuatnya..

apalah nak jadi.....
apalah gunanya pergi mesjid...

pak long berkata...

salam buat wanita itu....
moga kita sama-sama ingat-mengingati....

pak long berkata...

salam buat irfan...
ok...masukkan nama pak long...jadi antu paling rock...hehehehe

pak long berkata...

salam buat kak pah...
memang terjadi cam tu semasa solat jumaat....pelik kan kak pah...sedangkan buat solat tu tuk pahala diri sendiri....moga anak-anak kita tak jadik cam tu...tq kak pah..

pening sunguh berkata...

salam....

ala ckt jer...

wt la ulasan lg detail sal solat nih..

pak long berkata...

salam buat pening...
kita pun tak arif sangat...bukan ostad....jadi sikit-sikit lama jadi bukit..

Kunang-Kunang berkata...

Salam Cikgu,

Kalau orang yang memahami bahawa sholat tidak boleh ditinggalkan dalam apa keadaan sekali pun alangkah baiknya. Tapi sesetengahnya tu mengambil mudah menangguhkan sholat kerana sebok dan akan mengkada'kannya bila free nanti.

Cikgu, kalau free jemput ke blog akak ambik award.

DDrfauziah berkata...

Aslmkm.
:) Baru dpt singgah ...
Pelajaran inilah yg harus disemai dr seawal rebung lg dlm modul pelajaran nasional! ... dah lama sgt ikut sistem semi-secular, tu yg semakin hancuss ...
Skrg byk sgt terkeliru ... pergi masjid duduk borak di luar, bertudung dikepala pun byk yg tak taat solat juga rupanya ... Astaghfirullah.

Temuk berkata...

Salam Pak Long
Terima kasih berusaha mengingatkan. Teringat satu ceramah tak lama dulu. Ustaz ingatkan kita supaya bersolat & lakukan apa juga ibadat
dgn ikhlas & sempurna. Kalau tidak,
Allah akan campakkan balik amalan
itu ke muka kita kemudian nanti seperti kain buruk. Berdoa supaya amalan kita diterimaNya juga penting.

pak long berkata...

salam buat kak ani...
mudah-mudahan akan menjadi peringatan buat kita....terima kasih buat kak ani..

pak long berkata...

salam buat kak G...
kita sama-sama berdoa moga semua umat ISLAM memahami fardu yang sangat dituntut....mekaish banyak buat kak G

pak long berkata...

salam buat Tuan Temuk..
sama-samalah kita saling ingat-mengingati kearah kebenaran...

MAMASYAZA berkata...

tq paklong..buat reminder...kita ni manusia biasa yang mudah lupa..perlu diingatkan selalu agar tak terbabas

helena's berkata...

Salam..

Bila kita tak solat..maka robohlah tiang tu kan..ingtan untuk diri saya sendiri,

makasih paklong!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...