Kengkawan ( المرافقون )

Selasa, 12 Januari 2010

Ada kes ajaib


Sekolah dah bukak 2 minggu dah...yang dok asrama dah mula teruskan idup di asrama...dari tingkatan 1 sampai la tingkatan 6 atas...belajar cam biasa...dok asrama cam biasa...tapi ada satu yang luar biasa....suatu yang pelik bin ajaib...muskil lam benak haku...

makan dan minum tu adalah keperluan tuk idup....jadi dok asrama kena ada makan..baru boleh belajaq dengan sempurna....tak kira la asrama penuh ka....asrama tak penuh ka......sama ja rutinnya..
sedaq dak kita bahawa satu keajaiban telah berlaku dalam satu malaysia yang juara rakyat....kita yang ada anak dok asrama akan rasa dan cukup merasa...aper tu ??????

Ingat : SABTU DAN AHAD TAK DAK MAKAN KAT ASRAMA

aikk..pasai apa jadi lagu tu..dengaq kata bebudak kena makan kat kantin....atau kat cafeteria...asrama ada ka cafeteria ????rasa tak macam dok IPT atau dulu-dulu dok maktab....ada cafeteria...asrama rasanya tak dak kot.....jadi bebudak yang baru ka..yang lama ka...makan tuk hari sabtu dan ahad dah tak dak....pulak tu bulih balik umah sabtu dan ahad....mak aiii...bebudak asrama syok la....mak-ayah yang dok penin ..lari bajek....nak ambik anak yg nak balik tiap-tiap minggu....

ni semua lece punya cerita.....aku harap jangan la berterusan kes makan kat luaq ni....sakit bajek.....hengget lagi banyak terkorban..dah la semua menda bakal nak naik...aku bukan la nak kenen sapa-sapa..tapi aku sebagai ayah ....aku terasa sebab ada 4 org anak dok asrama..lari bajek oooo.....

kalau sapa-sapa baca luahan hati ni...cuba bagi pendapat....

26 ulasan:

Aidi-Safuan berkata...

sabtu ngan ahad xde makan? biar betol.
kat mane tuh? xpenah dengar pon kes camni

pak long berkata...

asrama sekolah skrg dah tak der makan kat asrama..kena makan kat luar...baru jer start tahun ni..

cikgu isza berkata...

mengalakkan bebudak outing ni... bahayo2

Afizzat berkata...

rasanya kita tgh alami kegawatan eknomi kot..sb sy & kwn2 yg dpt biasswa, blum dpt lg det scholarship..

pak long berkata...

salam cikgu isza....
betui kan..skrg ni jadik cam tu...dan yg cikgu kata tu memang tepat...galakan keluar..

pak long berkata...

salam afizzat...
memang tepat yang afizzat kata tu.kita dah terlalu gawat lam ekonomi....
memang dirasakan oleh semua..
mekasih buat afizzt..

maiyah berkata...

x tau le plak.. bncang ngan pihak asrama tu le

fa10 berkata...

kena pikir byk kali la lps ni klu nak hantar anak masuk asrama, jenuh juga nak pi kutip setiap minggu tu. bagi pitis byk2 kang hilang pulak...

azieazah berkata...

Adakah MRSM termasuk dalam kes sedemikian??

Setahu saya MRSM hanya benarkan pelajar outing sebulan sekali saja itu pun asing asing antara pelajar lelaki dan perempuan..

Saya baru berhasrat nak apply anak ke MRSM ujung tahun ini..

ohhh tidakkkk.. kalu kena hantar jauh dari rumah? takkan nak soh anak saya masak meggi dan bilik tiap Sabtu Ahad.

Stupid ideaaa...!!

mama ju, berkata...

Semua asrama mcm tu ke?

Sekolah anak saya tak de kantin tapi cfetaria...bila ubah nama dan masok skabar..harga makanan mahal.Cafe ada mcm2 stall..budak2 dia tau apa..belilah burger,nasi lemak ayam goreng air twister.,air buah blended..semua tu mahal..sapa yg susah...mak bapak jugak...

Tanya sikit sm Muzaffar tu kat mana?

Daun Bidara berkata...

best la makan ramai ramai macam ni

Kak Aidah berkata...

Salam Pak Long,
Betul tu. Semalam ada kwn sy tu merungut sebab kena ambik anak tiap sabtu N ahad sebab takde makan. Kalau yg byk duit takpe lah . Kalau yg nyawa2 ikan tu camne. Tak tahu lah ngan kerajaan sekarang ni. Hari tu sy gi mesyuarat AJK PIBG , GB kata tahun ni takde sukan peringkat zon, daerah dll. Bukan sukan je mungkin semua jenis pertandingan. Tak tahulah betul ke tak. Tapi GB kata dia dh dpt surat dr JPN. Alasan yg diberi takde budget. Tapi yuran tuk MSSM tu dikutip gak. Ada kwn kata kalau buat pun mungkin sukan2 yg terpilih je macam bola sepak. Dh tu takkan semuanya nk main bola je. Macam manalah budak2 nk maju kalau cam ni.Kesian budak2 sekolah skrg ni.

Didi Nadhirah berkata...

adik saya pun macam tu dalam bulan 1 ni tiap-tiap hujung minggu boleh balik rumah....nasib baik rumah dekat dengan sekolah....yang jauh tu kesian la

azieazah berkata...

PAKLONG mengajar di SM Muzzafar Shah, Selinsing kan? (dekat area Semanggol)

Kenal tak sorang guru yang bernama Cikgu Radzali? (orang panggil dia Ustaz Razali)

rosnanie berkata...

salam paklong, baru td kejap dengar dlm berita sinar, tak jadi plak laksanakan. Katanya kerajaan dh pertimbangkan dan dah buat keputusan, sabtu dan ahad, makan cm biasa..Alhamdulillah. Teringat sy dulu, mak ayah duk kelantan, sy belajar kt terengganu, nak balik seminggu skali pn susah, kalu tak makan? huhuhu...

pak long berkata...

salam kak maiyah....
nak kata tak kena tak kata kita yg terkena....

pak long berkata...

salam buat fa10....
memey banyak pitih kalau wat cam tu...hok pitih blanar konar ok la...hok sesak supo kawe..mati bley becacey..

pak long berkata...

salam buat azie...
tak tau nak cakap apa la...penin pikiq macam tu....tapi dengaq kata lam paper tak jadi buat...bagi balik makan sabtu n ahad....

pak long kenai la ustaz razali tu..dia jadi Pen. kanan ko belah terung la ni...

pak long berkata...

salam mama ju..
tu la...kalau buat cam tu..bajek kita 2 kali ganda....anak tau mintak duit dan belanja sakan la..tambah anak lelaki...fuhhh...lagi penin..

SM mudzaffar tu kat simpang empat semanggol perak...

pak long berkata...

salam buat daun bidara...
best makan ramai-ramai..banyak kenangan mengusik jiwa time kat ostel..hehehe

pak long berkata...

salam buat kak aidah..
tu ladengaq cam tu la...
kalau game takraw bawah 18 jer game yg ada....yang lain main kat sekolah jer..
haah kan..kalau x dak sukan buat apa kutip duit MSSM.ni mesti ada yang tak betui ni...

pak long berkata...

salam buat didi...
bebudak ostel kalau dapat kluar n balik tiap minggu..raya besor ler....suka sangat....tak tau mak-ayah kopak duit..

pak long berkata...

salam buat ros...
lega la kalau ada balik makan sabtu n ahad.....
mintak la ni bukan kenyatan atas angin....
legaaaa rasa...

iBu...gUru berkata...

salam pak long.
penin jgak paklong pkiaq benda ni. udah la bayaran makan naik 200%dr rm1.00 ke rm3.00. anak mmg la nak balik tiap minggu.kalau smka kg selamat x pa gak. kat ipoh pak long.

pak long berkata...

salam buat ibu guru...
betui tu....kaya plus..hehehehe
dok ulang-alik hantaq dan ambik anak...
taya keta botak jadinya...
tuan keta penat...hehehehe

izazin berkata...

Betul tu Paklong, makbapak kt sekolah saya tu dah heboh dgn tak cukup duit ni.Minyak kete yg tak tahannya, anak pulak sekolah banyak hala, ada kt utara, kat selatan, timur, barat, matilah jawabnya nak mencarikan duit depa.Dah ramai cikgu yg beranak ramai jadi penoreh getah la ni khabarnya.Ada yg buat 3 keje sehari nak menanggung anak kt asrama.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...