Kengkawan ( المرافقون )

Sabtu, 12 Disember 2009

Cerita Pukat Hanyut

video

Citer bab pukat hanyut

Kali ni aku nak citer tentang pukat hanyut. Ni semua berdasarkan pengalaman aku keja nelayan dan keja tradisi keluarga aku. Video kat atas tu ada la serba sedikit citer tentang pukat hanyut.

Pukat hanyut ni dihanyutkan pada waktu aliran air sungai bergerak. Pukat dilabuhkan merintang sungai. Waktu ni ikan akan mencari makanan sebab banyak mangsa yg turut sama dalam aliran sungai tu. Dan time ni la ikan akan terperangkap lam pukat..yang kena alamat dok lam sampan aku la..

Antara jenis-jenis ikan sungai air masin yang selalu kena ialah ikan pedukang, ikan bulan, pak mertua bulan, ikan loban, ikan senangin...ketegori ikan paling baik ialah ikan senangin dan ikan loban....paling malang dapat ikan pedukang madu..hehehe..tapi bikin kari sedap jugak beb..

3 ulasan:

Chik Na berkata...

Semua ikan yg pak long sebutkan tu Chik Na tak pernah dengar apatah lagi lihat kecuali ikan senangin :-)

pak long berkata...

salam buat chik na..
ya ka...chik na tengok la lam video tu...ada gambaq ikan loban...sedap ikan tu...
buat chik na..moga appl selalu

izazin berkata...

emel tak de ke cikgu? Isteri pun study kt OUM ek? Saya kohort 3 jgk. amik bm, pk dan psv. emel saya omakdenkayo@gmail,com atau lisazin@ymail.com. Janji ye kita tukar2 assmnt. Baaek punyerrrr.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...