Kengkawan ( المرافقون )

Jumaat, 23 September 2011

Islam AgamaKu.




....Bagaimana cara dia sebarkan Kristian nih?

Orang kita panggil, gerakan halus.Dia panggil semua mubaligh Kristian yang nak datang ke Asia ni. Dia guna kaedah 'garam dan ragi'. Garam sebagai perasa, ragi untuk penapaian. Contohnya ubi kayu. Waktu siang asalnya ubi kayu kita letak ragi, esoknya masih lagi bentuk ubi kayu tapi sebenarnya tapai. maksudnya, dia kekalkan orang Melayu dengan identiti Islam. Hakikatnya kehidupan kita bukan cara Islam lagi . Cara inilah yang Rasulullah SAW kata macam kepingan hitam di malam gelita. Inilah yang Imam Ghazali kata macam semut hitam atas batu hitam di malam gelita tu.

Pertama, melalui sistem pendidikan. Di Malaysia, macam-macam sekolah dengan nama mubaligh Kristian. Convent itu, Saint ini. Menurut satu petikan seorang mubaligh Kristian pada masa itu yang ditulis semula oleh George Peters dalam sebuah buku tahun 40an. Kepada mubaligh-mubaligh Kristian yang nak datang ke negara kita, berkaitan pendekatan garam dan ragi'. Pendekatan seperti ini tidak memerlukan seorang Muslim Melayu berkenaan meninggalkan system kemasyarakatan yang dituntut oleh agamanya. Sebaliknya orang tersebut hendaklah digalakkan terus tinggal dalam masyarakatnya. Justeru itu, ragi tetap ujud dalam keutuhannya. Dia akan menjadi bagaikan sebuah lampu (Kristian) yang diletakkan dalam gelap. Penyebaran agama Kristian nanti akan terserlah dalam sifat kerohanian, bukannya organisasi. Dirasa kesegarannya, bukan bersikap kalam. Dinamik dan etikal, bukan bersifat formalistik.


Yang di atas tu sebahagian petikan yang aku baca....kalau nak lebih lagi ceritanya sila layari http://saljukuih.blogspot.com/2011/09/fitnah-akhir-zaman.html
Petikan yang aku jumpa ni cukup banyak pengajarannya . Tahniah kepada penulis ini.

kata paklong : Islam agamaku, berjuang dengan ILMU untuk kejayaan ISLAM.

11 ulasan:

MOBYDICK berkata...

Semoga berguna untuk tatapan orang islam,pemimpin kena peka,ulama yang bergaji atau tak bergaji jangan tahu buat tahi gigi...

|| NaFiRaa || berkata...

haih~ mcm2 cara dorang nak rosakkan akidah ummat islam..

pak long berkata...

salam MD...
melibatkan semua kan MD..

pak long berkata...

salam buat Nafiraa...
terlalu licik kan...

missgee berkata...

Pak Long,
Terima kasih perkongsiaannya..

Kejap nak baca blog itu :)

pak long berkata...

salam MG...
mekasih singgah umah kiter..

maiyah berkata...

assalam..

mmg beri kesan penulisan tu..
hrp mmbuka mta mrk

karatz berkata...

orang kita terlalu lalai dengan keamanan.dah aman rilek je la.negara lain diuji dgn gempa bunyinya,perangnya,tsunami,kebakaran.negara kita?hahahaha.sendiri mau tau laaa...keh keh keh

pak long berkata...

salam buat maiyah..
betul tu...satu peringatan kan

LadyBird berkata...

terima kasih ats perkongsian ini :)

pak long berkata...

salam buat LB..
mekasih kembali

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...