Kengkawan ( المرافقون )

Khamis, 26 Mei 2011

Nama Sempoi

Memang betul ejaan perkataan yang tertera. Tapi kalau dikaji dan disebut berkali-kali jadi lain maknanya. Dialek daerah kalau dieja dalam bahasa lain kengkadang jadi lucu. Begitulah nama kedai makan yang terdapat dekat pusat bandar Parit Buntar Perak. Cari la makna "Lok-lak" dalam dialek utara. Cer tanya.....cer tanya ... kengkawan belah utara apa makna perkatan tu.

kata paklong : Jangan lok-lak sangat...hehehe.

15 ulasan:

misSbLurRy berkata...

mmg lok lak lah kalau masuk kedai nie....ahahah

Zura berkata...

hahahha...senang je bg nama..

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum Cikgu,

Saya orang terengganu pun faham erti lok lak.

MOBYDICK berkata...

Salam ziarah Pak Long,jangan lok lak
dan lalok dah ler.....

iza berkata...

Assalam..
Lama paklong menyepi, pi mana lama tak nampak?

Loqlaq betui la tuan punya kedai tu..
ada ka punca bg nama loqlaq...

karatz berkata...

lok lak ni cuai ka apa paklong.tidak lah hamba sahaya mengerti..kehkehkeh.bz ye paklong.entry sekali sebulan..haha

missgee berkata...

Lok lak??
macam tau..
Tapi tak sure betul ke tak..

Lok lak sungguh punya komen..

P/s: Betul tak penggunaan lok lak tue..hehehe

azieazah berkata...

PAKLONG, Parit Buntaq tang mana kedai ni? Pusat bandar ka?

Setengah orang ingat “lok lak” tu macam orang yang suka merapu buat lawak.

tapi kalu sebelah lagi utara macam Perlis tu, “lok lak” tu bermaksud MENCARUT!

shafinar berkata...

salam ziarah paklong....hehehe..loklaq tak pa lagi..jgn hat satu lagi ....laq sudahhh...

Yua berkata...

loklak tu apa dlm dialek utara? huhu. xtahu... cer paklong cerita..

Nida berkata...

kreatifnya tuan punya kedai tu..hehe... Lok lak, lawaknya perkataan tu

izazin berkata...

Kedai orangkan, suka hati dialah nak bubuh nama apa......

cik helena berkata...

selalu dgr tp maksudnya apa?loklak lah awak ne.hehe

hani@debumelukut berkata...

lok-lak tu hapa?

maiyah berkata...

assalam..


ye le, slalu jmpa nma2 kdai dlm tenet, nk ketawa pun ada :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...