Kengkawan ( المرافقون )

Ahad, 10 Januari 2010

Demam Juara Lagu

Semua demam pasal AJL....aku pun nak sembang bab lagu jugak dalam entri kali ni...biar la lagu yang aku minat ni tak tersenarai dalam AJL....tapi cukup bermakna buat aku...

Selagi Ada Bulan Mentari
Selagi Ada Berkasihani
Selagi Ada Bulan Dan Bintang
Selagi Ada Berkasih Sayang
Selagi Ada Ombak Dan Laut
Selagi Hatiku Terpaut
Selagi Ada Turunnya Hujan
Selagi Ada Rahmat Tuhan
Selagi Ada Langit Dan Bumi
Selagi Cintaku Bersemi
co...
Selagi Ada Waktu
Selagi Ada Rindu
Biar Beribu Batu
Ingin Aku Bertemu
Oh Kasih (Oh Kasih)
Damailah (Damailah)
Engkau Disana
Ku Berdoa (Ku Berdoa)
Pada Tuhan (Pada Tuhan)
Agar Kau Bahagia

dengan suara penyanyi yang lantang/merdu dan iringan muzik yang menarik cukup harmoni buat aku yang mendengarnya...apa yang aku lebih tertarik ialah tentang seni kata yang terdapat dalam lagu ni.....

pengulangan perkatan "selagi ada" membuatkan lagu ni mempunyai aura yang cukup puitis....ia juga menguatkan lagi mesej yang hendak disampaikan dalam lagu ini....pengulangan perkataan yang dibuat mempunyai kaitan yang cukup jitu antara satu sama lain....

pemilihan perkataan yang biasa dan mudah membuatkan lagu ini senang untuk dimengertikan maksud yang tersurat dan tersirat...kaitan alam sekeliling,hubungan perasaan serta soal ketuhanan menambah lagi kehebatan lagu ini.....wacana dalam baris demi baris mempunyai hubungan yang intim dan mendalam maknanya.....buat penulis lirik lagu ni.....aku tabik dan bagi 5 bintang...layan lagu nyanyian pak long....hehehe sama cam nama haku...

7 ulasan:

Armyrule berkata...

saya minat gak lagu ni pak long...best dan terbaik dr ladang...

azieazah berkata...

Lagu ni lagu yang kontroversi, nyanyian oleh seseorang yang bernama PAKLONG juga..

tajuk Selagi Ada Rindu..

kisah benar ker ek? Lelaki tu sanggup mati kerana kecewa dgn awek dia? dan sanggup jadi Kristian? betul ker?

azieazah berkata...

ops! maaf. tajuk dia Trilogi Cinta rasanya...

pak long berkata...

salam buat myrule..
memang best lagu ni....mendayu kan lagu ni.....kita serupa...

pak long berkata...

salam azieazah..
betui la tajuk lagu tu "masih ada rindu"...tak pasti la lagu tu kontrovasi...tapi ada la depa kata lagu tu....tapi yg penting kita layan lagu ni...
lagu ni spesel buat aziezah...

azieazah berkata...

Terimakasih PAKLONG...

lama betul saya tak singgah di Selinsing or Taiping. Kalu balik pun, terus jer ke Parit Buntar.

Dolu2 ada gak jalan2 di Taiping, sbb sekolah di Bagan Serai 2 tahun...

pak long berkata...

salam azie...
ooo ya ka...tau la kan tempat pak long ..bagan serai sekolah mana..?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...