Kengkawan ( المرافقون )

Isnin, 14 Disember 2009

Kajian Bahasa Pertuturan Kanak-kanak.

Perkembangan Penguasaan Bahasa Kanak-kanak.



Proses pemerolehan dan penguasaan bahasa kanak-kanak merupakan satu perkara
yang rencam dan cukup menakjubkan bagi para penyelidik dalam bidang linguisitk. Bagaimana manusia memperoleh bahasa merupakan satu isu yang amat mengagumkan dan sukar dibuktikan.

Perkembangan bahasa kanak-kanak pula bermaksud pemerolehan bahasa ibunda kanak-kanak berkenaan. Namun terdapat juga pandangan lain yang mengatakan bahawa terdapat dua proses yang terlibat dalam pemerolehan bahasa dalam kalangan kanak-kanak iaitu pemerolehan bahasa dan pembelajaran bahasa.

Bagi Mangantar Simanjuntak (1982) pula, pemerolehan bahasa bermaksud
penguasaan bahasa oleh seseorang secara tidak langsung dan dikatakan aktif berlaku dalam kalangan kanak-kanak dalam lingkungan umur 2-6 tahun.

Ujaran-ujaran singkatan atau ayat minimal ini merupakan strategi yang digunakan oleh Fikri untuk menjawab pertanyaan yang dikemukakan saya. Subjek kajian sering menggunakan pengalaman hidupnya atau perkara yang berlaku dipersekitarannya untuk memberi nama, menyatakan tujuan dan maksud atau jawapan bagi memenuhi pertanyaan.

Ujaran ayat minimal yang kerap dilakukan oleh Fikri memang selaras dengan konsep bahawa kanak-kanak masih kurang mampu menggunakan ayat yang panjang ataupun ayat yang lengkap. Kajian penggunaan perkataan singkatan atau tidak lengkap sebagai satu perkataan. Kajian ini cuba menyenaraikan beberapa perkataan yang diucap secara tidak lengkap untuk melihat penggunaan bahasa pertuturan bagi kanak-kanak berusia 3 tahun.

Ikhlas dari :-

4 ulasan:

Cikgu Sarah berkata...

nice blog..maju pendidikan untuk semua

pak long berkata...

salam buat Cik Saerah...
mekasih banyak..
pendidik kreatif murid berjaya..
moga ceria selalu

izazin berkata...

hahahah mcm kajian utk kertas proposal je tuh....leh tiru

pak long berkata...

izazin..
ni la asimen bahasa yg buat masa sem lepas....kan ada asimen tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...