Kengkawan ( المرافقون )

Jumaat, 22 Januari 2010

Resepi spesel

Rezeki nelayan tak sapa nak duga....minggu lepas aku dapat ikan ni....ikan pari seberat 10 kilo...
bersempena aku dapat ikan tu..aku sertakan la resepi spesel tentang ikan pari...

Bahan-bahan

2 ketul isi Ikan Pari
Daun Pandan untuk membungkus
2 kuntum bunga kantan (diracik halus)
1 sudu kecil serbuk ketumbar
1 sudu kecil serbuk jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil serbuk kunyit/ kunyit hidup (lagi best)
1 sudu besar pes cili
garam secukup rasa
gula secukup rasa

Bahan A (dikisar)

7 ulas bawang merah
7 ulas bawang putih
3 batang serai
1 inci lengkuas
1 inci halia

Bahan B (kuah air asam)
Air asam jawa
1 biji tomato (dipotong dadu)
3 ulas bawang merah
10 biji cili padi
kicap

Cara2

  1. Bahan2 asas dicampurkan dengan Bahan A untuk membuat perapan ikan.
  2. Balutkan ikan tadi dengan daun pandan (staple).
  3. Bakar sehingga masak.
  4. Nikmatilah bersama kuah air asam.

36 ulasan:

E.d.Y berkata...

ada resepi rahsia untuk umpan rohu x?

pak long berkata...

salam E.d.Y...
pak long tak biasa mancing ikan rohu....selalu mancing sembilang ngan pari jer...

mie berkata...

wah!!!
ikan pari ni...
enak bila dicicah air asam...

pak long berkata...

salam buat mie...
betui tu mie....kena pari bakaq cicah ayaq asam...selera abis beb..

RMY-Abelitokjoro berkata...

salam pak long... waaa.. besor benor ikan pari tu... masa nak naikan ikan tu tak rasa takut ke... bila tengok je ikan pari tu.. teringat kat PEMBURU BUAYA.. yg kena.. sengat ikan pari.. tapi bakar cicah air asam sedap juga ye....

pak long berkata...

salam abeli...
hok ni ambo gi pasey pukat...kena pukat tak leh buat ghapo doh ikey tu....memey sedap baka tawar...

::SizuKa:: berkata...

wahh...

sedapnya ikan pari. i like!

terbeliak biji mata saya tengok ikan pari seberat 10 kilo tu. fuuhh... guna umpan apa pak long?

::SizuKa:: berkata...

oo.tau dah. baru baca komen atas ni. hehe. guna pukat upanya. maaflah. sy bukan tau sangat pasal mancing ni. hehe.~

iBu...gUru berkata...

salam pak long,
buat asam pedas pun sedap

Didi Nadhirah berkata...

bakar memang sedap

pak long berkata...

salam sizuka...
pak long nelayan tegar..pakai pukat..kalau mancing tu hobi...hehehe
tak per tak tau mancing..janji makan ikan pari..memang sedap..
buat sizuka moga terus berbahagia

pak long berkata...

salam buat ibu guru...
memang best kan kalau buat asam pedas.....asam pedas utara atau asam pedas johor...?

pak long berkata...

salam buat didi...
bakar ikan pari ni cicah air asam..layan makan tengahari..mak berdesup selera..

blueCITY berkata...

salam,,


wahhhhhhhh bestnya
saya mmg suka makan ikan besar2
tapi ikan pari ni,
kalau yg fresh je sedap, sebab isi lembut
yg kat kedai x best
isi dah keras
heeeeeeeeee

helena's berkata...

ikan pari bakar..ya Allah sedapnyeeeeeeee..

Me, Myself and I berkata...

Nak komen jugak la..saya jenis cerewet. Kalau saya tengok orang masak ikan pari tidak buang kulit luar saya tidak akan makan. Ada rasa macam kegelian di situ. Sebab saya dah diajar oleh emak bila memasak ikan pari buang kulit atas bawah dan cuci dengan air kapur dan asam. Manusia punya citarasa berbeza.

fiza berkata...

Sedapnya, tapi saya tak reti mkn ikan pari, rugi...rugi.

azieazah berkata...

PAKLONG... sedap tuh pari bakar... perhhhh... Kalu masak Asam Pedas pun ok tu..

sebut pasal sembilang, lama sungguh saya tidak merasa. Sejak duk KL rasanya langsung saya tak makan..

rindunya nak makan Semilang Masak Kari...huhuhu!

ALoNa [CintamaniszLite] berkata...

uii..leh wat kenduri ikan pari bakar ni, heheh..

dpt ikan pari kat lautan mana ni?? hehe..

pak long berkata...

salam bluecity...
kalau yang fres memang best...tambah bahagian isi....fuuhhh memang sedap sis...

pak long berkata...

salam helena's.....
kalau layan pari bakor kena lak ikan fres ...manis nya tak leh nak banyakkan....

pak long berkata...

salam buat me,myself n i...
petua tu boleh jadi rujukan ...selama ni tak pernah dengor lagi...mekasih banyak kongsi petua tu...

pak long berkata...

salam buat fiza...
la...ugi betul la fiza tak makan ikan pari...salah satu nikmat dunia fiza tak rasa....

pak long berkata...

salam buat azie...
jangan diulang kari sembilang....mula teringat dan mengidam tahap gaban rasanya nak makan kari sembilang ngap-ngap.....lama tak merawai ni....

pak long berkata...

salam buat alona...
dapat dari sungai kuala selinsing...
tempat hamba mencari rezeki...

missgee berkata...

Ikan pari 10kg??
Lumayan beb.. :)

adiwarnatasya berkata...

Owahhh Pak Long ada bakat terpendam:)Pandai memasak rupanya...:)

Bagus2 Pak Long:)

Faarihin berkata...

Assalamualaikum.. singga sini paklong.. wah.. dapat ikan pari tu.. sedap uat asam pedas tu.. hehehe.. (^__^)

izazin berkata...

Jom kita masak asam pedas melaka.buh daun kesum banyak2.jgn buh daun ketum lak.pening pale..hehehe.Best giler lah your life.

pak long berkata...

salam buat missgee...
memang lumayan...jual separuh makan separuh....masyuk tu..

pak long berkata...

salam buat adi...
mem keja shif kena la pandai masak...tidak kebulur la hamba ngan akank-anak...hehehehe

pak long berkata...

salam buat Faarihin...
memang sedap buat asam pedas.....kena ikan fress....tak leh cakap la...

pak long berkata...

salam buat iza....
nanti ajor kiter cam mana nak buat asam pedas melaka..asam pedas johor dah boleh buat dah....

sumijelly berkata...

Ya Allah..besau nya pari tu...
memang peberet makan pari tu...

pak long berkata...

salam sumi...
ikan pari besor ni isi dia banyak...makan pun puas ati....

Tanpa Nama berkata...

Simpler and easier just links london various facets of being married the ought links london jewellery to be obtained and tradition recently indicated links of london sale actually divided regarding the bride's family, links of london silver the groom's family, as well as the groom himself. discount links of london Over are the days where the bride's parents insures links of london ring uk every single thing make a list of to links of london friendship bracelets sale perfect detail. For a short period, tradition had shifted this obligation to qualify for the links sweetie bracelet three parties soon discussed the following., a response, links of london earrings as well as ever-popular brunch. Experience entered production although there required to links of london necklaces sale twelve inches into your market by the grooms telephone and therefore bridal individual.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...