Kengkawan ( المرافقون )

Jumaat, 15 Januari 2010

Cara buat Ikan Gelama Jeruk (masam)

kali ni lain sikit entri aku.....nak citer sikit tentang cara nak buat ikan gelama jeruk (masam)....kenal kan ikan gelama....ikan ni kalau kat pasar tak la mahal sangat...tapi kalau dah jadi ikan jeruk mahal balik harganya....


tu la dia ikan gelama...biasa kan nengok ikan tu....ok..mula-mula basuh ikan tu....basuh jer..jangan buat apa kat ikan tu...lepas tu jemur agak-agak sejam kat panas matahari...
kemudian sejukkan ikan tu...tutup rapi supaya lalat tak boleh hinggap....sesudah ikan tu sejuk...gaulkan dengan sedikit cuka makan...ni bertujuan tak bagi lalat hinggap...

kenalkan menda kat atas tu....tu la tempayan kecil peninggalan arwah mak aku....kalau tak der menda tu...dalam bekas plastik bersaiz besar pun boleh.....taburkan garam kasar agak-agak litup dasar tempayan tu..... ingat : garam kasar sahaja....kemudian susun ikan gelama yang kita gaul ngan cuka tadi...kat atasnya tabur sedikit garam kasar......agak-agak tertutup la ikan kita tadi....susun lagi ikan dan tabur lagi garam....apabila ikan kita dah abih susun...yang kat atas sekali tu kena tabur banyak sikit garam...sehingga tak nampak ikan kita diliputi dengan garam....taburkan sedikit gula..sikit jer gula....

kemudian isikan air dalam botol macam kat atas tu dengan air...buat la 3 ke 4 botol....ini digunakan untuk menindih ikan tadi supaya tak timbul.....susun botol berisi air tu kat atas ikan kita tadi....

dah selesai tindih ikan gelama kita tu.....ikat la dengan rapi macam lam gambar kat atas tu....ingat...ikat kemas dan rapi supaya lalat tak boleh masuk....biarkan la 3 atau 4 hari ikan tu diperam....setelah sampai masa peramannya...kita angkat ikan tu dan basuh ikan tadi....toskan dan kita jemur la ikan tadi sampai kering....kena balik-balikkan la ikan tadi.....supaya kering semua bahagian ikan tu......selalunya kalau cuaca panas terik dalam 2 hari dah ok dah....
haaaa....ikan gelama masam dah jadi....

nak goreng ikan tu kena rendam dulu dalam air lebih kurang 20 minit supaya masinnya keluar....bersihkan isi perut ikan jer ...sisik jangan buang....goreng ikan masam tu....potong bawang dan cili merah...makan panas-panas.....tengok macam mana...ikan gelama masam ni popular sebelah utara....

kalau sedap citer kat kawan...tak jadi citer ngan pak long...

selamat mencuba

33 ulasan:

Aidi-Safuan berkata...

ikan gelama masak jeruk? jarang plak rase.

anggun berkata...

ikan kekek mak iloi iloi
ikan gelama mak ilai ilai

ikan kekek cemana plak rupanya?

pak long berkata...

salam buat adi...
ikan gelama masam....sebelah utara banyak juai...try la rasa..

pak long berkata...

salam anggun...
ikan kikik banyak tulang...kecik jer ikannya...goreng pun sodap...

cikgu isza berkata...

klo buat berbau x satu rumah???
pos kat cni jelah pak long,
sedap kita promote

maiyah berkata...

sodap tu masam pas tu mkn ngan jering heheh

pak long berkata...

salam cikgu isza..
try la buat sendiri..tak berbau punya....cikgu cuba la buat 3-4 dulu.....

pak long berkata...

salam maiyah...
fulamak...citer bab ikan masam ngan jering tambah ngan pulut...berdesup selera dengor....

iBu...gUru berkata...

salam pak long
nanti nak ajak en.suami p selinsing nak beli ikan gelama jeruk

Didi Nadhirah berkata...

pak long ni ikan ni sama ke ngan kan perkasam yang siap letak beras bagai tu tuk bg masamkan die

Aida Ali berkata...

Sedapnya kalau dimakan bersama limau dan cili api

pak long berkata...

salam ibu guru..
boleh no hal...nak mai kena habaq kita bagi yg spesel punya...

pak long berkata...

salam didi...
ikan ni bukan pekasam...ni ikan gelama masam.....ikan pekasam tu betul la ada beras tumbuk....ikan masam tak der letak beras...

pak long berkata...

salam kak aida...
fuhhh memang sedap kalau buat cam tu...makan ngan pajri terung...

*Dak kecikkk* berkata...

boleh cuba ni pak long..=)

joijoi80 berkata...

buat pekasam plak macam maner?leh ajar..x?

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

salam :D


ikan gelama jeruk tu bukan cam ikan kering ke ?

pak long berkata...

salam dak kecikkk...
cuba la buat...insyaalah jadinyer...sebab simple jer..

pak long berkata...

salam joijoi...
insyaalah dilain keluaran kita akan buat ikan pekasam lak....tungguuuuuuuuuuuuuuuu

pak long berkata...

salam buat mis lolly....
gelama kering dia kering...yang masam ni dia lembab sikit...tapi lebih kurang jer...

anismi berkata...

tak tau lak nak jeruk ikan... selalunya hanya beli kat pasar yang dah siap jeruk... bolehlah cuba resepi... entah jadik ke tidak... hahaha... tau tau laa...

adiwarnatasya berkata...

Pak Long nak cuba gak:)
Tq ajar:)
Sedap nie...

azieazah berkata...

PAKLONG ni godaa selera betul lahhhh....

pak long berkata...

salam anismi...
cuba jer...buat sikit dulu...sekadar 2-3 ekor..insyaalah jadi...cuba jangan tak cuba

pak long berkata...

salam buat adi....
boleh buatnyer...senang jer....ikan susun ngan garam kasor..janji berani cuba....

pak long berkata...

salam azieazah....
memang best tau....kalau goreng satu taman lapor..hehehehe

Aidah berkata...

Salam Pak Long,
Wah dh macam kelas sains rumah tangga lah pulak

pak long berkata...

salam ka aidah...
haah kan....kelas ert..hehehe teringat geng pompuan masa tingkatan 3 dulu-dulu...

Tanpa Nama berkata...

Simpler and easier just links london various facets of being married the ought links london jewellery to be obtained and tradition recently indicated links of london sale actually divided regarding the bride's family, links of london silver the groom's family, as well as the groom himself. discount links of london Over are the days where the bride's parents insures links of london ring uk every single thing make a list of to links of london friendship bracelets sale perfect detail. For a short period, tradition had shifted this obligation to qualify for the links sweetie bracelet three parties soon discussed the following., a response, links of london earrings as well as ever-popular brunch. Experience entered production although there required to links of london necklaces sale twelve inches into your market by the grooms telephone and therefore bridal individual.

Obat Keputihan Herbal berkata...

makasih resep pembuatan ikan kemasam. blognya sangat menarik

Tanpa Nama berkata...

macam sedap jek..nak cube la..mekasih pak long bagi kite resepi nie..

Tanpa Nama berkata...

Nak try la..suami selalu dpt ikan gelama klu p mancing atau menjala...

Scha Mieyza Niezam berkata...

Nk try buat lah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...