Kengkawan ( المرافقون )

Ahad, 6 Disember 2009

Sejarah Pertempatan Awal di Kuala Selinsing



Penerangan tentang video.

Kajian para sejarah telah menemui petempatan awal masyarakat Melayu di kuala Selinsing. Perjalanan 40 minit dari pengkalan Sungai Baru Selinsing akan membawa kita ke Kuala Selinsing. Kebanyakkannya Orang Melayu dahulu adalah petani dan pelaut. Penemuan tinggalan arkeologi di Kuala Selinsing Perak menunjukkan orang Melayu juga adalah ahli pertukangan dan pedagang melalui jalan laut. Mereka hidup dalam kampung tradisi-menanam padi, kelapa dan buah-buahan dan mengamalkan Ekonomi sara diri.

Video ini menunjukkan keadaan sebenar lokasi tersebut. Saya telah pergi sendiri menyusuri tempat bersejarah itu. Memang benar terdapat pengkaji sejarah yang datang untuk membuat kajian akreologi. Telah diceritakan banyak penemuan yang boleh dijadikan bukti bahawa Kuala Selinsing merupakan satu pertempatan.

Keadaan tempat yang cukup strategik dengan kedudukan yang terlindung. Menyusuri alur sungai kecil ini mengambarkan bahawa tempat ini sesuai dijadikan pertempatan. Apa yang menjadi tanda tanya ialah dengan terdapatnya pokok buluh dan pokok "Birah" sedangkan kawasan tersebut dikelilingi oleh air masin. Pokok ini sebenarnya hanya tumbuh dikawasan tanah lembah air tawar.

Kini tempat ini dijaga oleh Jabatan Hutan Larut Matang. Usaha menjaga kawasan pra sejarah oleh Jabatan Hutan ini patut dipuji. Pihak mereka telah membina kawasan untuk berehat dan jeti untuk mendarat. Saya sendiri telah pergi dan melawat tempat tersebut. Kalau malam agak menyeramkan maklum la kawasan hutan yang penuh misteri.

kajian oleh : pak long 2007

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...